Knutes blogg - www.helland.cc


Velkommen til min hjemmeside og blogg.

Jeg har flere hobbyprosjekter. Ett av de er KommunenDigitalt hvor jeg forsøker å samle oversikt om sosiale nettverk, fri programvare, nettskyer og hvordan ny teknologi kan benyttes i kommunal tjenesteyting. Ett annet er å skrive en ny bok om kommunal organisering - en bok som utvikles på internett av de som mener de har kompetanse på eller en mening om kommunal organisering.

Du kan også følge meg på mikrobloggtjenestene identi.ca og twitter.


Mine siste mikrobloggposter

onsdag 1. juli 2009

Bruk av fri programvare til Veteranmesterskapet

Jeg har ansvar for informasjon i forbindelse med at Østmarka OK arrangerer Veteranmesterskap i orientering 29.-30. august 2009. Orientering er en idrett uten de store pengene, og når vi skal gjennomføre arrangementet, må vi lete etter kostnadseffektive løsninger.

Vi har derfor brukt fri programvare der det er mulig:

  • Joomla for å lage nettsidene
  • Scribus for å lage bannerannonser, program osv

I arbeidet er vi også "hobby fagpersoner" hvor vi utnytter våre amatørkunnskaper på en best mulig måte. Et eksempel er bruk av Scribus for å lage bannerannonse - og resultatet ser du til venstre. 

Jeg har etterhvert blitt glad i Scribus, men jeg har brukt mye tid på prøving og feiling før jeg begynte å få et resultat som jeg er fornøyd med.

Jeg bruker også Scribus til å lage en brosjyre for Kulturminneløypa i Rælingen (lanseres september 2009) som skal deles ut til alle innbyggerne i Rælingen kommune.

Og erfaringen min er - og det gjelder ikke bare Scribus - at fri programvareløsninger fortsatt har et stykke igjen før vi har gode norske brukerveiledninger. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar