Knutes blogg - www.helland.cc


Velkommen til min hjemmeside og blogg.

Jeg har flere hobbyprosjekter. Ett av de er KommunenDigitalt hvor jeg forsøker å samle oversikt om sosiale nettverk, fri programvare, nettskyer og hvordan ny teknologi kan benyttes i kommunal tjenesteyting. Ett annet er å skrive en ny bok om kommunal organisering - en bok som utvikles på internett av de som mener de har kompetanse på eller en mening om kommunal organisering.

Du kan også følge meg på mikrobloggtjenestene identi.ca og twitter.


Mine siste mikrobloggposter

fredag 7. august 2009

Livet er for kort til bare å være alvorlig

En avslappende sommerferie bort fra alt gir også mulighet for ettertanke. Hverdagen utenom feriene er fullstappet med oppgaver og aktiviteter.

Selv har jeg besøkt en kamerat i Kroatia i sommer og brukt 10 dager i Brela og Split.

Dagsrytmen var joggetur, frokost, bading, middag, siesta, bading, kveldsmat og soving - uten tilgang på PC og internett. Temperaturen lå på 32 - 36 grader i skyggen. Etter noen dager, oppdaget jeg at jeg ikke savnet internett og at verden greide seg veldig bra uten at jeg oppdaterte eller leste Twitter, Facebook, Identi.ca, LinkedIn eller alle bloggene jeg følger. Faktisk følte jeg meg godt oppdatert med nyhetene på Kroatisk TV - uten at jeg kan språket...

Mine oppdrag i Bærum kommune nærmer seg sin avslutning og jeg har begynt å se meg om etter nye utfordringer. Jeg har flere mulige veivalg og da var det godt å bruke ferien til å reflektere over livet og veien videre. 47-årsdagen nærmer seg med stormskritt og når jeg tenker tilbake, har livet egentlig gått veldig fort - og det må jo bety at jeg også har hatt det mye moro underveis.

Og det er nettopp det som er stikkordet. Det må være moro samtidig som en føler at en bidrar til en positiv utvikling og retning av samfunnet og fellesskapet. Mange glemmer det og tenker karriere og status uten å reflektere over at livet egentlig er ganske kort. Heldigvis er det også mange som har det moro, både på jobb, med familien og hobbyene som de holder på med. Og hva som er viktig for seg kan bare den enkelte selv besvare.

Men opplevelsen av at det går an å leve noen dager uten PC og internett var god - selv om man noen ganger får inntrykk av at internett ER verden.

Split var forøvrig en veldig spennende by som har mye å tilby. Gamlebyen var spennende og det var et yrende folkeliv. Besøk anbefales varmt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar