Hvordan bør kommunen organisere sine tjenester? Hvordan skal kommunen kunne oppnå rett kvalitet (i tråd med politiske vedtak) til lavest mulig kostnad?
I heftet jeg ga ut i 2002 (enkel nettversjon her), mente jeg at de medarbeiderne som best kunne ivareta dette var de som jobbet i selve tjenesten. Derfor mente jeg den gangen at rådmannen måtte delegere mest mulig av (de riktige) fullmaktene til medarbeiderne som jobbet i selve tjenesten - hvor de daglige beslutningene skulle tas.
Og jeg mener fortsatt at dette er en riktig strategi. Den fører til det mange kommuner kaller "2-nivå-modell" eller "flat struktur" mens jeg liker å kalle det en delegert modell - tilpasset den enkelte kommunes kultur og situasjon. Utfordringen er at mange kommuner som har innført modellen ikke har fått den til å fungere. Jeg har mange tanker om årsakene til det - men jeg ønsker å få tilgang de de aktuelle kommunenes vurdering av hvorfor modellen ikke har fungert.
Jeg ønsker at erfaringene - både fra kommuner som har fått til dette OG kommuner som ikke har lykkes - skal brukes til å finne bedre verktøy og metoder for å få modellentil å fungere. Min erfaring er at gir du medarbeidere tillitt og ansvar - ja, så tar de ansvar!
I tillegg vet vi at dagens ungdom har et helt annet tankesett som krever ytterligere justeringer og oftere endringer i den kommunale strukturen og hvordan kommunen løser oppgavene sine. Jeg har tidligere nevnt generasjon nettverk. I tillegg kreves økt kompetanse på endringsledelse for alle kommunens ledere - på alle nivåer.
Jeg håper i løpet av høsten å starte på en ny bok om kommunal organisering med utgangspunkt i overnevnte. Men den boken skal skrives av eller med innspill fra deg - direkte på internett. Jeg har opprettet en wiki for formålet hvor jeg håper DU kan komme med innspill (du må registrere deg som bruker for å gi innspill).
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar